Στις 10/8/2011 μου απεστάλη από το «OpenGov – Διαβουλεύσεις» το Σχέδιο Νόμου (ΣΝ) «ΝΕΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ ΑΔΕΙΩΝ ΔΟΜΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ», για την υποβολή παρατηρήσεων, όπου όμως η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των παρατηρήσεων ήταν η 16/8/2011(πρόκειται για παράταση της αρχικής καταληκτικής ημερομηνίας).Λόγω των θερινών διακοπών, απουσίαζα όλο το παραπάνω χρονικό διάστημα και δεν μπόρεσα να υποβάλω στο OpenGov τις παρατηρήσεις μου επί του παραπάνω ΣΝ.
Επειδή το ΣΝ «ΝΕΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ ΑΔΕΙΩΝ ΔΟΜΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ» εισάγει ριζικές αλλαγές στην όλη διαδικασία έγκρισης και εκτέλεσης των οικοδομικών κατασκευών, κρίνω σκόπιμο να γνωστοποιήσω τις απόψεις μου μέσω των εργαλείων , που διαθέτουμε στο Διαδύκτιο, για την διάδοση των θέσεων μας (Blog & Facebook).
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Ι-Η πλέον ριζική αλλαγή, που εισάγει το ΣΝ «ΝΕΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ ΑΔΕΙΩΝ ΔΟΜΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ» είναι η αλλαγή της διαδικασίας έγκρισης των γνωστών μας μέχρι σήμερα «οικοδομικών αδειών» και του ελέγχου κατασκευής των οικοδομικών κατασκευών σε όλες τους τις φάσεις. Με το νέο ΣΝ, για κάθε οικοδομική κατασκευή προβλέπεται η χορήγηση δύο στοιχείων:
(α)έγκριση δόμησης , όπου γίνεται πιστοποίηση του δικαιώματος οικοδόμησης, σύμφωνα με τους όρους δόμησης , που ισχύουν στην περιοχή της έκτασης, όπου θα γίνει η οικοδόμηση.
(β)άδεια δόμησης, με την οποία επιτρέπονται οι οικοδομικές εργασίες, στην έκταση , για την οποία έχει εκδοθεί η έγκριση δόμησης και σύμφωνα με τον φάκελο που έχει συντάξει ο Μελετητής Μηχανικός.
Από τα παραπάνω δύο στοιχεία , το πλέον κρίσιμο είναι η έγκριση δόμησης, όπου απαιτείται ο έλεγχος της συμβατότητας του σχεδίου του προτεινομένου κτίσματος με τους ισχύοντας όρους δόμησης. Αν εδώ παρεισφρύσουν λάθη (και εννοώ πονηρά λάθη – υπερβάσεις κ.λ.π.), αυτά είναι πολύ δύσκολο να εντοπισθούν από τους ελέγχους των Ελεγκτών Δόμησης, διότι όπως τουλάχιστον προκύπτει από την διατύπωση του άρθρου 7 του ΣΝ , οι έλεγχοι που θα διενεργούν οι Ελεγκτές θα αφορούν μόνο την συμβατότητα των μελετών της άδειας δόμησης , με το κτίσμα , όπως αυτό διαμορφώνεται στο έδαφος.
Απ’ ότι φαίνεται στην διαδικασία αυτή υπάρχει μία «τρύπα», που κατά πάσα πιθανότητα, θα την εκμεταλλευτούν κάποιοι επιτήδειοι!!!!!!
ΙΙ- Μία άλλη ριζική καινοτομία είναι η κατάργηση της έντυπης υποβολής για την χορήγηση των παραπάνω στοιχείων και η θεσμοθέτηση της ηλεκτρονικής υποβολής. Αποτέλεσμα αυτού είναι η παντελής έλλειψη επαφής των ιδιωτών με τις Πολεοδομικές Υπηρεσίες , για τις οποίες αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση ότι είναι «παγιωμένη πλέον αντίληψη στους Έλληνες πολίτες για τη διαφθορά των Πολεοδομικών Υπηρεσιών που αποτυπώνεται σε όλες τις κοινωνικές έρευνες για διαφθορά στο Δημόσιο τομέα και σε πολλά από τα πορίσματα των Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης».
ΙΙΙ- Τέλος μία σημαντική καινοτομία – ίσως η μεγαλύτερη αλλά και η δυσκολότερη- είναι αυτή που αναφέρεται στο άρθρο 4 , παράγραφος 1 (στ):
«1. Με κοινή απόφαση των αρμοδίων Υπουργών και του Υπουργού Π.Ε.Κ.Α., έπειτα από γνώμη του Τ.Ε.Ε., καθορίζεται:
................................................
στ) οι διαδικασίες και τεχνικές προδιαγραφές της ψηφιοποίησης του αρχείου των Υ.ΔΟΜ.
................................................
(Υ.ΔΟΜ =Υπηρεσίες Δόμησης των Δήμων του άρθρου 2)
Αν ερμηνεύω σωστά τα παραπάνω – δυστυχώς στην αιτιολογική έκθεση δεν βρήκα τίποτα σχετικό – τούτο σημαίνει , ότι θα γίνει ψηφιοποίηση του συνόλου των πάσης φύσεων ρυμοτομικών σχεδίων , με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες , που απαιτούνται για να καθορισθεί η ακριβής θέση κάθε κτίσματος (ρυμοτομικές γραμμές κ.λ.π.). Στις Πολεοδομικές Υπηρεσίες τα παραπάνω στοιχεία υπάρχουν, συνήθως υπό μορφή σκαριφημάτων, σε αθλία κατάσταση και πολλές φορές για την ίδια περιοχή υπάρχουν διάφορα σκαριφήματα , που κάθε ένα εξ αυτών αφορά και μία τροποποίηση. Τα σκαριφήματα αυτά κάθε περιοχής , τα γνωρίζουν μόνο ορισμένοι υπάλληλοι των Πολεοδομικών Υπηρεσιών , που έτσι και απουσιάσουν, τίποτα δεν μπορεί να γίνει για την συγκεκριμένη περιοχή.Παρακάτω εμφαίνεται σκαρίφημα , με το όριο της εντός σχεδίου περιοχής, όπου ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματα του.
Θα πρέπει συνεπώς όλα τα υφιστάμενα σκαριφήματα να εξαρτηθούν από το επίσημο γεωδαιτικό σύστημα αναφοράς και να υπάρχει ένα ενιαίοι ψηφιακό υπόβαθρο για κάθε Δήμο. Πέραν των πλεονεκτημάτων, που θα προκύψουν (σύνδεση με Κτηματολόγιο, εύκολος και ταχύς έλεγχος κ.λ.π.) θα «σπάσουν» τα διάφορα «μαγαζάκια» , που συντηρούνται στις Πολεοδομικές Υπηρεσίες.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ ΤΟΥ ΣΝ
Παρακάτω αναγράφονται παρατηρήσεις επί των άρθρων του ΣΝ και γίνονται ορισμένες προτάσεις βελτίωσης αυτών:
Άρθρο 3 :Δικαιολογητικά στοιχεία και μελέτες
Παράγραφος 2 (στ): Στα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την χορήγηση της άδειας δόμησης αναγράφεται και ως δικαιολογητικό η υποβολή Μελέτης χρονικού προγραμματισμού εκτέλεσης έργου. Τούτο είναι τελείως γραφειοκρατικό και δεν πρόκειται ποτέ να τηρηθεί. Δεν έχει κανένα νόημα και πρέπει να εξαλειφθεί.
Παράγραφος 2 (ιε):Αναφέρεται ως απαιτούμενο δικαιολογητικό το Έντυπο ταυτότητας κτιρίου. Δεν βρήκα πουθενά τι σημαίνει αυτό.
Άρθρο 4 : Υποβολή δικαιολογητικών και στοιχείων- Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες
Παράγραφος 1: Αναγράφεται ότι «Με κοινή απόφαση των αρμοδίων Υπουργών και του Υπουργού Π.Ε.Κ.Α., έπειτα από γνώμη του Τ.Ε.Ε., καθορίζεται ……». Ποιοι είναι οι αρμόδιοι Υπουργοί, δεν πρέπει να ορίζονται ρητά;
Άρθρο 5:Έλεγχος δικαιολογητικών στοιχείων
Παράγραφος 1α (iii): Στην παράγραφο αυτή προβλέπεται ότι :
«Η έγκριση δόμησης χορηγείται εντός πέντε (5) ημερών, από την υποβολή των απαιτούμενων μελετών και δικαιολογητικών μετά από έλεγχο:
………………………………………………………………………………………….
iii) της νομιμότητας κτισμάτων που υπάρχουν στο οικόπεδο
…………………………………………………………………………………………»
Προφανώς ο έλεγχος αυτός αφορά στον εντοπισμό των αυθαιρέτων κτισμάτων. Δοθέντος όμως, ότι η έγκριση δόμησης πρέπει να χορηγηθεί εντός πέντε ημερών, άποψη μου είναι ότι ο έλεγχος αυτός είναι ανέφικτος. Θα πρέπει να αυξηθεί το χρονικό διάστημα για την χορήγηση της έγκρισης δόμησης.
Παράγραφος 1 β: Η παράγραφος αυτή καθορίζει τους αρμόδιους υπαλλήλους για την χορήγηση της έγκρισης δόμησης. Συγκεκριμένα αναγράφει: «Ο έλεγχος των απαιτούμενων στοιχείων για την έγκριση δόμησης γίνεται από εξουσιοδοτημένους από τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας υπαλλήλους διπλωματούχους μηχανικούς Α.Ε.Ι. και μόνο σε περίπτωση έλλειψης των παραπάνω, από τεχνικούς κατωτέρων βαθμίδων». Δυστυχώς η δεύτερη περίπτωση-τεχνικοί κατωτέρων βαθμίδων- μάλλον θα γίνει κανόνας, αφού οι ελλείψεις των Νομαρχιακών Υπηρεσιών σε προσωπικό ανώτατης βαθμίδας είναι δεδομένη.
Άρθρο 7: Έλεγχος των εργασιών δόμησης
Παράγραφος 4: Για να καλυφθεί η «τρύπα» , που αναφέρεται στο Κεφάλαιο ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ (Ι) , θα πρέπει ρητά να αναγραφεί, ότι κατά το πρώτο στάδιο ελέγχου, ο Ελεγκτής Δόμησης ελέγχει την τήρηση των όρων και των περιορισμών της έγκρισής δόμησης.
Παράγραφος 6: Στην παράγραφο αυτή αναφέρεται ο όρος «Γενικός Επιβλέπων» χωρίς να έχω βρει πουθενά τι σημαίνει ο όρος αυτός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου