Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2012

«Συμπλήρωση των διατάξεων περί Εθνικού Κτηματολογίου και άλλες ρυθμίσεις»



Παρακάτω  αναγράφονται   παρατηρήσεις  επί του σχεδίου νόμου, σχετικά  την  συμπλήρωση διατάξεων  περί   Εθνικού  Κτηματολογίου. Περίληψη των παρατηρήσεων έχω ήδη έχω καταθέσει  στην ιστοσελίδα της ανοικτής διακυβέρνησης http://www.opengov.gr/minenv/?p=4659.

 

Α-Γενική Παρατήρηση

Στο σχέδιο νόμου, που δημοσιεύθηκε στην παραπάνω ιστοσελίδα, υπάρχουν τροποποιήσεις επί τροποποιήσεων επί των διαδικασίων αναγνώρισης των ιδιοκτητών, που ήδη έχουν τροποποιηθεί με προηγούμενους νόμους κ.ο.κ..
Διαβάζοντας τις τροποποιήσεις αυτές, διερωτάται κανείς, γιατί μετά από τόσα χρόνια που έχει ξεκινήσει το Εθνικό μας Κτηματολόγιο, δεν έχουν παγιωθεί οι διαδικασίες αυτές;
Ανεξάρτητα όμως από τα παραπάνω θα πρέπει να γίνει κωδικοποίηση των διατάξεων, ώστε να είναι δυνατή η εφαρμογή τους. Κάτι ανάλογα είχε γίνει στο παρελθόν, με το σύνολο της   αγροτικής νομοθεσίας και συντάχθηκε ο ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ.

Β-Παρατηρήσεις επί των άρθρων του σχεδίου νόμου

Άρθρο 01: Τροποποίηση και συμπλήρωση του Ν. 2664/1998 (ΦΕΚ Α΄, 275/03.12.1998), όπως έχει τροποποιηθεί με τους νόμους 3127/2003 (ΦΕΚ Α΄, 67/2003), 3208/203(ΦΕΚ Α΄, 303/2003), 3212/2003 (ΦΕΚ Α΄, 308/2003), 3481/2006 (ΦΕΚ Α΄, 162/2006), 3559/2007 (ΦΕΚ Α΄, 102/2007) και 3983/2011 (ΦΕΚ Α΄, τ.Α΄. 144/2011).
 
1.Αντικατάσταση της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του ν. 2664/1998:
Με την παράγραφο 1 του άρθρου 1 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου αντικαθίσταται η παράγραφος 1 του άρθρου 3 του νόμου 2664/1998.
Η διατύπωση της αντικατάστασης της παραγράφου αυτής είναι ότι χειρότερο, αντιπαραγωγικό και γραφειοκρατικό θα μπορούσε να σκεφθεί ένας κατ’ επάγγελμα  (νοσηρός)  γραφειοκράτης!!!
Αντί να επιλύει την γνωστή σε όλους μας «φαγωμάρα» μεταξύ ΟΚΧΕ και ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε., η αντικατάσταση αυτή την επιδεινώνει.
Πιο συγκεκριμένα:
Η παράγραφος 1 του άρθρου 3 του νόμου 2664/1998 –όπως ισχύει σήμερα- βρίσκεται μέσα στον λογική, ότι η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. καταρτίζει το Εθνικό Κτηματολόγιο και ο ΟΚΧΕ μεριμνά για την τήρηση και ενημέρωση του, διαχωρισμός που φαίνεται να είναι λειτουργικός. Έτσι σύμφωνα με την παραπάνω διατύπωση ο ΟΚΧΕ ορίζεται ως η Προϊσταμένη Αρχή των Κτηματολογικών Γραφείων, δηλαδή των υπηρεσιακών μονάδων που θα διαχειρίζονται το Εθνικό Κτηματολόγιο και έχει την ευθύνη για την «…οργάνωση, διάρθρωση, στελέχωση και οικονομική στήριξη της λειτουργίας των Κτηματολογικών Γραφείων» (ακριβής διατύπωση, όπως ισχύει σήμερα).
Αντιθέτως στην προτεινόμενη αντικατάσταση , ο ΟΚΧΕ διατηρεί μεν την ιδιότητα της Προϊσταμένης Αρχής των Κτηματολογικών Γραφείων, αλλά «…η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. έχει την ευθύνη για την οργάνωση, διάρθρωση, και την υλικοτεχνική υποστήριξη της λειτουργίας των Κτηματολογικών Γραφείων…», ενώ πιο κάτω στην τροποποίηση ορίζεται ρητά, ότι η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΕ «…λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα για την εποπτεία, τον έλεγχο, την οργάνωση και τη λειτουργία των ως άνω Κτηματολογικών Γραφείων και επιβλέπει την εφαρμογή τους….».
Δηλαδή με την παραπάνω αντικατάσταση γίνεται στην ουσία μεταβίβαση των εκτελεστικών αρμοδιοτήτων από τον ΟΚΧΕ στην ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. και έτσι δημιουργείται μία άνευ προηγουμένου δυαρχία στα Κτηματολογικά Γραφεία , που θα επιτείνει τις τριβές, που ήδη υπάρχουν μεταξύ των παραπάνω δύο φορέων, με τελικό χαμένο το Εθνικό μας Κτηματολόγιο.
Αν ο ΟΚΧΕ μετά από τόσα χρόνια λειτουργίας του, δεν μπορεί να οργανωθεί και να αναλάβει την τήρηση και ενημέρωση του Εθνικού Κτηματολογίου – όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός – και πρέπει να υποβοηθηθεί (αλλά στην ουσία να υποκατασταθεί) από την ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. , τότε δεν έχει λόγο ύπαρξης!
* * * *
Άρθρο 02: Τροποποίηση και συμπλήρωση του Ν. 2308/1995 (ΦΕΚ 114 Α΄, 15.6.1995), όπως έχει τροποποιηθεί με τους νόμους 2508/1997 (ΦΕΚ Α΄, 124/ 1997), 2664/1998 (ΦΕΚ Α΄, 275/1998), 3127/2003 (ΦΕΚ Α΄, 67/2003), 3212/203 (ΦΕΚ Α΄, 308/2003), 3481/2006 (ΦΕΚ Α΄, 162/2006).

Με την παράγραφο 2 του άρθρου 2 του σχεδίου νόμου , αντικαθίσταται η  παράγραφος 3 του άρθρου 29 του νόμου 2508/1997. Στην νέα διατύπωση της  αναγράφεται «...Στην περίπτωση που η κτηματογράφηση διενεργείται από αναδόχους μελετών κτηματογράφησης, το Γραφείο Κτηματογράφησης στελεχώνεται, εξοπλίζεται και λειτουργεί με ευθύνη τους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη σχετική σύμβαση....».
Η παραπάνω διατύπωση εκχωρεί στην πράξη την όλη διαδικασία τήρησης και ενημέρωσης του Εθνικού Κτηματολογίου σε ιδιώτες, με αναιμική παρουσία του Δημόσιου Τομέα, λύση που κοστίζει πολλαπλάσια, από ότι αν γινόταν από τον Δημόσιο Τομέα. Φυσικά η διατύπωση δίδει την εντύπωση , ότι η επιλογή αυτή θα είναι προσωρινή, αλλά όπως γνωρίζουμε στην χώρα μας ισχύει το «ουδέν μονιμότερο του προσωρινού».
Ο στόχος θα πρέπει να είναι η δημιουργία Κτηματολογικών Γραφείων, με 100% δημόσιο χαρακτήρα και όχι μία λύση, όπου αλλού θα υπάρχουν Γραφεία με χαρακτήρα δημόσιο και αλλού με χαρακτήρα ιδιωτικό.
Σε Δήμους που θα διαθέτουν την κατάλληλη τεχνική υποδομή θα μπορούσε να δοθεί η δυνατότητα να ιδρύσουν αυτοί Κτηματολογικά Γραφεία, πάντα όμως υπό τον αυστηρό έλεγχο του ΟΚΧΕ.
 * * * *
Άρθρο 04: Καταργείται το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 45 του ν. 3316/2005, όπως προστέθηκε με την παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 3461/2006 και προστίθεται άρθρο 45Α μετά το άρθρο 45..

Με το νέο άρθρο 45Α  εισάγονται ορισμένες παρεκκλίσεις σε σχέση με τον νόμο 3316/2005, που είναι ο βασικός νόμος περί αναθέσεως μελετών.Ο νόμος 3316, που ήδη έχει τροποιηθεί με άλλους νόμους - υπάρχει μία κωδικοποιηση αυτού στο παρόν blog- πρέπει να κωδικοποιηθεί μαζί με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις.
Ειδικότερα και όσον αφορά στην τροποποίηση της σχετικής διάταξης για τον φάκελο του έργου, θα ήταν μία ευκαιρία να καταργηθεί αυτή η υποχρέωση, που στην πράξη είναι τελείως άχρηστη και δεν τηρείται.